Meer dan 80 jaar geleden zag het Nederlandse bedrijf Bakker Hydraulic Products het levenslicht. Sinds de opstart blijft Bakker een familiebedrijf, waar intussen de derde generatie aan het roer staat.
Bakker Hydraulic Products maakt open schalen grijpers, container ledigingssystemen, poliepgrijpers, … We spraken met eigenaren Harm & Angela Bakker in het gezelschap van Sales Manager Rob Slikker.
Een mooie geschiedenis, maar laat ons even naar de toekomst kijken, wat brengt die voor Bakker?
Rob: Onze strategie is de verdere internationalisering met het openen van meer buitenlandse kantoren, met onder meer een eigen vestiging in Frankrijk, Amerika en Italië. Het geeft ons meer mogelijkheden naar assemblage in de toekomst en beperken zo ook het onnodige transport. Het label ‘Made In America’ kan een grote troef worden, zeker als we rekening houden met de groei die deze markt een groot potentieel heeft.
Harm: We hebben jaren meegemaakt waar we een groei van 37% hadden, maar dat knaagt aan een organisatie. In de toekomst willen we blijven groeien en evolueren, zo investeerden we in nieuwe lasrobots waar we onze productie met wel 50% kunnen opvoeren. Zo blijven we werken aan een gezonde, maar gestage groei.
Hoe kijken jullie terug naar jullie rijke geschiedenis?
Harm: We zijn trots te zien dat we met Bakker een echte ‘soortnaam’ geworden zijn. Een ‘Bakker’ is al 30 jaar het synoniem voor een openschalengrijper, zelfs in Frankrijk. Ik weet nog goed hoe we van een klant de vraag kregen iets te ontwikkelen tussen een boomklim en een gesloten grijper. In het begin lachte iedereen ons uit, maar intussen worden we al jaren gekopieerd met onze openschalengrijper. We vertrekken altijd vanuit de vraag van de markt, da’s de sterkte van onze organisatie.
Rob: Onze geschiedenis wordt ook sterk gekleurd door de juiste en strategische overnames en samenwerkingen. De overname van het Italiaanse Gusella was een belangrijke mijlpaal. Zij waren vooral actief in poliepgrijpers voor graafmachines en autolaadkranen, maar werkten op andere markten. In dat opzicht wat het een mooie geografische uitbreiding van onze activiteiten, maar we haalden er ook heel wat kennis en de toegang tot een wereldwijd netwerk mee in huis. Hetzelfde kan je gaan concluderen bij de overname van GEJO-containerledigingssystemen. Het perfect voorbeeld van een product dat is ontstaan vanuit de markt. Wij hebben het product doorontwikkeld en zijn er nu marktleider mee in deze sector.
Angela, sinds enkele jaren sta jij als CEO aan het roer, hoe ervaar je dat?
Angela: De grootste stap was deze van sales naar CEO, het noodzaakt me op een ander manier te kijken naar wat we doen. Voor mij blijft wel het klantencontact op nummer 1 staan, zo blijf je voeling houden met de markt en de noden van de klant.
Harm: Het is fijn te kunnen rekenen op de ploeg van Senex, zij zijn onze handen en voeten in de Belgische markt. We werken het liefst met dealerorganisaties in de landen zelf, Senex staat dichter bij de klant en eindgebruiker. Bovendien werkt een Belg makkelijker samen met een Belg dan met een eigenwijze Hollander (lacht).